Bietenbrug

Sissing Noord Beeldmerk
Project

Over dit project

De Bietenbrug is een belangrijk onderdeel van de nieuwe verkeersroute in Groningen. Deze route biedt een snelle verbinding tussen de historische binnenstad en de westelijke ringweg van de stad, en draagt bij aan een betere bereikbaarheid en doorstroming in de regio.

Galerij

Project in beeld

In opdracht van en samenwerking met hoofdaannemer BAM Infra Nederland en zuster Machinefabriek Rusthoven hebben wij gewerkt aan de beweegbare Bietenbrug, een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde. Dit voormalige industrieterrein, ooit de thuisbasis van de oude suikerfabriek, transformeert naar een levendige, toegankelijke en duurzame omgeving. De Bietenbrug speelt hierin een sleutelrol door de bereikbaarheid van het westelijke stadsdeel te verbeteren en een directe verbinding met de binnenstad te creëren.

Verantwoordelijk:

Wij waren verantwoordelijk voor het volledige elektrotechnische deel van de brug. Van het ontwerp tot en met de inbedrijfstelling hebben wij het traject begeleid en uitgevoerd. We hebben de volledige elektrotechnische installatie ontworpen en uitgewerkt in EPLAN, en daarnaast alle benodigde panelen vervaardigd, geleverd en gemonteerd. Ook de complete bekabeling en installatie op locatie is door ons verzorgd.

Naast de praktische uitvoering hebben wij ook het volledige pakket aan technische documentatie opgesteld. Denk hierbij aan het Functional Safety Plan, de veiligheidsfuncties op basis van de RiBo, en diverse ontwerpdocumenten zoals de Safety Requirement Specification (SRS), Hardware Design Specification (HDS), Hardware Design Description (HDD) en de Software Design Description (SDD). Ook de FAT- en SAT-protocollen, evenals de bedienings- en onderhoudshandleiding inclusief het technisch constructiedossier, zijn door ons samengesteld.

Tot slot hebben we ook de besturingssoftware ontworpen en geïmplementeerd, en de brug succesvol in bedrijf gesteld.

Een brug naar de toekomst
De Bietenbrug maakt deel uit van een nieuwe verkeersroute die de oude binnenstad met de westelijke ringwegen verbindt. Momenteel is De Suikerzijde-Noord door het kanaal Hoendiep afgesloten voor fietsers, voetgangers en auto’s. De brug biedt een veilige en snelle oversteek en wordt in de eerste fase gebruikt door bouwverkeer. Zodra de ontwikkeling van De Suikerzijde vordert, is de brug toegankelijk voor fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer. Dankzij het beweegbare brugdek blijft het Hoendiep bevaarbaar voor scheepvaart.

Duurzaam bouwen met impact
Bij de bouw van de Bietenbrug hanteerden we innovatieve en duurzame oplossingen met minimale impact op het milieu. Zo zetten we emissieloos materieel in, waaronder elektrische graafmachines, een elektrische torenkraan, een elektrische betonpomp en een elektrische asfaltset. We maken gebruik van GROENR-beton, dat 15 tot 20% minder CO₂ uitstoot dan traditionele mengsels. De basculekelder wordt gerealiseerd in een tijdelijke bouwput met onderwaterbeton, waarbij we 100% gerecycled betongranulaat gebruiken. Daarnaast rijden onze collega’s in elektrische bussen en leveren we een materialenpaspoort op voor transparantie in hergebruik.

Met de Bietenbrug bouwen we niet alleen aan een fysieke verbinding, maar ook aan een toekomstbestendig, duurzaam en bereikbaar Groningen.

We kijken met trots terug op een prettige samenwerking en een technisch geslaagd project dat bijdraagt aan de bereikbaarheid en doorstroming in Groningen

Projecten

Vergelijkbare projecten

Nieuwbouw RWZI Gaarkeuken

Waterwerken Zoutkamp

Sissing Noord